داوداغلو در واشنگتن در جستجوی راه حلی برای بحران سوریه
نوشته شده توسط : swot
عکس آرشیوی از احمد داوداغلو

آقای داود اغلو قرار است روز دوشنبه با وزیر خارجه آمریکا دیدار کند

احمد داوداغلو وزیر خارجه ترکیه که به واشگنتن سفر کرده است می گوید او روز دوشنبه در دیدار با هیلاری کلینتون راه های تازه ای برای فشار بر سوریه ارائه خواهد کرد.

با این حال آقای داوداغلو که روز جمعه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن صحبت می کرد نگفت که چه تدابیری را برای وادار کردن سوریه به پایان خشونت علیه غیرنظامیان پیشنهاد خواهد کرد.

او همچنین از همه کشورها، از جمله ایران، خواست که از خواسته های مردم سوریه که اشاره ای به معترضان بود حمایت کنند.

احمد داوداغلو گفت: "در پایان روز، همه کشورها از جمله ایران، باید با مردم سوریه همبستگی نشان دهند. امیدوارم متوجه باشند که بهتر است جانب به حق تاریخ و همینطور خواسته های به حق مردم سوریه را بگیرند نه اینکه با آن مخالفت کنند."

دولت ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که قصد دارد برای وادار کردن حکومت سوریه به توقف حملات شدید به مراکز مخالفان دولت، یک ائتلاف بین المللی تشکیل دهد.

احمد داوداغلو پیش از سفر به واشنگتن گفت اگر شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند از غیرنظامیان در سوریه حمایت کند، کشورهای همفکر باید راهی برای این کار پیدا کنند.

او گفت که مقامات این کشورها باید هر چه سریعتر با یکدیگر ملاقات کنند تا پیام همبستگی خود را به مردم سوریه برسانند.

این پیشنهاد مورد استقبال دولت آمریکا قرار گرفته، اما روسیه نسبت به هر گونه دخالت خارجی در بحران سوریه هشدار داده است.

تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای جلوگیری از خشونت ها در سوریه پس از وتوی پیش نویس قطعنامه مورد حمایت غرب در شورای امنیت توسط روسیه و چین ناکام ماند.

مقامات این دو کشور عقیده داشتند که در پیش نویس مذکور خشونت مخالفان حکومت بشار اسد مورد توجه قرار نگرفته است و خواهان تعدیل لحن قطعنامه بودند.

برنامه اتمی ایران

آقای داوداغلو در کنفرانس خبری روز جمعه در واشنگتن همچنین به مساله برنامه اتمی ایران پرداخت.

او گفت براساس مباحثات اخیر با مقام های ایران اعتقاد دارد که تهران آماده گفتگوهای تازه با غرب بر سر برنامه اتمی اش است.

او گفت: "فکر می کنم ایران این بار نیاز به مذاکره را حس کرده است. این بار من خوشبین تر هستم."

ایران اخیرا باز هم بر آمادگی خود برای مذاکره با قدرت ها در صورتی که به گفته این کشور "براساس احترام متقابل" باشد تاکید کرد.

اما به نظر می رسد اتحادیه اروپا پیشنهاد ایران را جدی نمی داند.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه ژانویه گفته بود که ایران هنوز پاسخی ملموس به نامه ماه اکتبر این اتحادیه نداده است.

خانم اشتون در آن زمان نامه ای به سعید جلیلی، مسئول مذاکرات اتمی ایران، نوشته بود تا پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را بدهد. در آن نامه آمده بود ایران نباید برای مذاکرات پیش شرط تعیین کند اما مایکل مان گفت که هنوز پاسخی رسمی به آن نامه داده نشده است.

یک مقام اروپایی روز جمعه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ایران هنوز به آن نامه پاسخ نداده است.

مذاکرات گروه پنج به علاوه یک - شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان - با ایران حدود یک سال قبل بی نتیجه ماند. یک دیپلمات که از او نام برده نشد - از یکی از کشورهای پنج به علاوه یک - نیز در گفتگو با رویترز همین موضوع را تایید کرد.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز ۲۵ ژانویه چند روز پس از اظهارات مایکل مان گفته بود "همواره آماده مذاکره براساس احترام متقابل هستیم" و یادآور شد که سعید جلیلی، سرپرست گفتگوهای هسته ای جمهوری اسلامی، در آخرین نامه خود به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این آمادگی را اعلام کرده است.

آقای داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در روز جمعه همچنین در رابطه با گمانه زنی‌های ماه‌های اخیر مبنی بر احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، حمله نظامی را یک "فاجعه" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای داود اغلو در یک مرکز تحقیقاتی در واشنگتن گفت که گزینه حمله نظامی به ایران نباید وجود داشته باشد "به خصوص در این نقطه عطف تاریخی در منطقه".

او تاکید کرد که دولت ترکیه "هرگز" حمله نظامی را تایید نخواهد کرد.

اسرائیل و کشورهای غربی عقیده دارند که ایران مخفیانه در پی دست یافتن به توانایی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران این را رد می کند و اسرائیل و غرب را به دست داشتن در قتل تعدادی از مسئولان پروژه‌های هسته ای‌ خود متهم کرده است.

نزدیک به یک هفته پیش، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در یک گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به اینکه آیا اسرائیل برنامه‌ا‌‎ی برای حمله به ایران دارد یا نه جواب داده بود که اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته که درباره "نگرانی‌ها از برنامه اتمی ایران" چگونه واکنش نشان دهد.





:: برچسب‌ها: ساحل , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: